آنتی اکسیدان چیست و چه بخوریم که آن را داشته باشد؟

توت فرنگی-anioxidant-مقاله خبرمی

آنتی اکسیدان ها چه هستند؟

آنتی اکسیدان ها در بدن نوعی کنترل کننده سلول های سرطانی میباشند و در صورتی که به مقدار کافی در بدن وجود داشته باشند در نهایت از سرطان‌ها جلوگیری می‌کند. حتماً شنیده‌اید که کلم بروکلی دارای آنتی اکسیدان به مقدار فراوانی است و علیرغم مزه ناخوشایند دهان امروزه به صورت گسترده در وعده های غذایی مصرف می شود.

آنتی اکسیدان ها در بدن نوعی کنترل کننده سلول های سرطانی میباشند و در صورتی که مقدار کافی در بدن وجود داشته باشند در نهایت از سرطان‌ها جلوگیری می‌کنند. حتماً شنیده‌اید که کلم بروکلی دارای آنتی اکسیدان به مقدار فراوانی است و علیرغم مزه ناخوشایند دهان امروزه به صورت گسترده در وعده های غذایی مصرف می شود.

anti oxidan _ cancer
anti oxidan _ cancer

رابطه آنتی اکسیدان با سرطان و بیماری ها چیست؟

ما آدمهای عادی دقیقا نمی دانیم که این آنتی اکسیدان ها چه هستند و فرق آنها مثلاً با ویتامین سی چه است اما می دانیم که مثلاً در گوجه فرنگی و کلم بروکلی و توت فرنگی و سیر به مقدار زیادی موجود است و باید هر روز مصرف گردد تا از تشکیل پلاک ها و توده های سرطانی جلوگیری شود. شاید باید اینطور گفته شود که با مصرف بعضی مواد در دراز مدت سیستم ایمنی بدن ما قوی تر می شود و می تواند با امراض بیماری‌های مختلف مبارزه کند و در مقابل بعضی عوامل همچون سیگار کشیدن و آلودگی هوا و نوشیدن الکل و پرخوری و چاقی و ویروس ها در طرف مقابل این دسته هستند. پس ما با مصرف آن مواد از جمله آنتی اکسیدان ها به مبارزه با عوامل بیماری زا و سرطان زا می رویم. نام دیگر آنتی اکسیدان پاد اکسنده است که ترکیبی از ملکول‌هایی من جمله ویتامین c بتاکاروتن اسید فولیک و رنگدانه های گیاهی می گردد. تخم مرغ یکی از موادی است که سرشار از آنتی اکسیدان هایی به نام لوتئین و زآگزانتین است این آنتی اکسیدان ها در پیشگیری از آب مروارید چشم نقش دارند

 

بیشتر بخوانید  عکس مجید بهرامی قبل از بیماری و پس از بیماری
antioxidants-آنتی اکسیدان و میوه های رنگی
antioxidants-آنتی اکسیدان و میوه های رنگی

ویتامین ث یک ویتامین محلول در آب است که باید هر روز مصرف شود و یکی از خطوط دفاعی بدن است و در میوه و سبزیجات به مقدار فراوانی موجود است. روزانه ۶۰ میلی گرم از آن را نیاز داریم آنتی اکسیدان ها همان جور که از نامشان پیداست ضد اکسیدان ها هستند. اکسیدان ها موادی اکسید کننده هستند یعنی سلول ها و مواد را با اکسیژن ترکیب می کنند به عوامل خطرناکی تبدیل می‌کند که خطرناک ترین آنها رادیکال های آزاد هستند. فعالیت برخی از این رادیکال ها در بدن ما منجر به تولید نوعی دژنراسیون سرطان دیابت نارسایی قلب آسیب های مغزی پیری زودرس مشکلات عضلانی آسیب های چشمی و در مجموع کاهش کارایی دستگاه ایمنی بدن در برابر بیماری ها می گردد.

اگر در بدن انسان آنتی اکسیدان ها کاهش یابد این امر باعث جهش یا آسیب دیدن سلول های بدن میشود ژن ‌های معیوب در dna فعال می‌شوند و پیری زودرس بر انسان تحمیل می‌گردد سبک زندگی امروزی باعث افزایش رادیکال های آزاد و احتمال سرطان و بیماری ها می گردد. خوردن فست فودها قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و آلاینده محیط زیست مصرف بیش از حد داروهای شیمیایی و عادات غذایی و لایف استایل اشتباه از عوامل تشدید کننده این قضیه است استرس های امروزی بشر بدترین عامل برای تشدید همه این موارد است.

میوه ها و دانه ها و خوراکی های مفید برای بدن
میوه ها و دانه ها و خوراکی های مفید برای بدن

اگر آنتی اکسیدان ها همیشه و به مقدار کافی در بدن وجود داشته باشند از خیلی از بیماری ها همانند بیماری های قلبی و سکته و زوال عقل و آب مروارید و بیماری ماکولا چه نوعی بیماری چشمی است و فساد مواد غذایی و ابتلا به سرطان و پیری زودرس در پوست و مفاصل و سایر اندام ها جلوگیری می کند همچنین این روند باعث افزایش طول عمر میشود و بهتر شدم مکانیزم سم زدایی در بدن میشود

مثلا خیلی شنیده ای که نور آفتاب باعث سرطان پوست میشود حتماً برای بقای نسل و مقابله با این سرطان ناشی از نور آفتاب و اشعه های فرابنفش باید که یک سیستم دفاعی در برابر آنها داشته باشیم و همانا آنتی اکسیدان ها همین مکانیزم دفاعی هستند.

آنتی-اکسیدان-چیست-و-چه-نقشی-در-بدن-دارد-؟
آنتی-اکسیدان-چیست-و-چه-نقشی-در-بدن-دارد-؟

کدام مواد غذایی بیشترین میزان آنتی اکسیدان را در خود دارند؟

زالزالک میوه های است که بیشترین تراکم آنتی اکسیدان را در خود دارد.

تمشک وحشی و اصولاً میوه هایی از این دست که معمولاً ترش مزه هستند در رده بعدی قرار دارند و آنتی اکسیدان فراوانی دارد!

شکلات تلخ دارای آنتی اکسیدان است شاید عجیب باشد اما این یک واقعیت!

گردو

کنگر فرنگی

لوبیا

زغال اخته

شاتوت

و گشنیز در رده های بعدی هستند .

همچنین ماهی سالمون ,گوجه فرنگی ,هویج ,کدو حلوایی ,سیب زمینی ,انار ,توت فرنگی ,کلم ,کلم بروکلی انگور قرمز و کدو نیز دارای این ماده هستند که بهتر است در روز چند عدد از این مواد غذایی را مصرف کنید و تنوع را رعایت کنید.

Antioxidant-تمام رنگ های میوه ها
Antioxidant-تمام رنگ های میوه ها

گیاهان دارای آنتی اکسیدان

بسیاری از گیاهان و ادویه ها نیز دارای آنتی اکسیدان هستند که برای بالا بردن ضریب ایمنی بدن انسان در برابر بیماری ها بهتر است که مصرف شود اصولا تنوع در غذا چیز خوبی است این ادویه ها و سبزی ها دارای آنتی اکسیدان هستند

میخک

دارچین

پونه کوهی

زردچوبه

کاکائو

زیره

جعفری خشک

ریحان

زنجبیل

آویشن

سیر

فلفل هندی

چای سبز

چای های گیاهی

anti-oxidan چه بخوریم که سرطان نگیریم
anti-oxidan چه بخوریم که سرطان نگیریم

مهم ترین آنتی اکسیدان ها :

مهمترین آنتی اکسیدان موجود در بدن گلوتاتین است و در سلولهای بدن وجود دارد که ترکیبی از سه آمینو اسید مهم است و باعث جذب ویتامین ها سم زدایی و هضم چربی ها و سلول های سرطانی در بدن میشود.

کورستین نوعی آنتی اکسیدان است که در انواع توت ها و سبزیجات وجود دارد البته مصرف زیاد آن عوارضی دارد و باید به اندازه کافی مصرف شود.

لوتئین برای پوست شریان قلب چشم و سیستم ایمنی فواید زیادی دارد و مصرف آن کم خطر تر از مکمل هاست بعضی شباهت نشان می دهد کسانی که لوتئین در رژیم روزانه شان موجود است خیلی کمتر از دیگران به سرطان های سینه دهانه رحم ریه بر روده بزرگ دچار می شوند.

به طور کلی آنتی اکسیدان‌ها باعث اکسیداسیون سلول ها در بدن می‌شوند و از آسیب‌های رادیکال‌های آزاد ناشی از استرس بر بدن ایجاد می کنند جلوگیری می کنند همه آنتی اکسیدان ها از غذاهایی که میخوریم تامین می‌شوند.

 

بیشتر بخوانید  شهرهای دارای بیشترین تعداد مبتلایان کرونا در استان گلستان

عوامل تکمیلی عملکرد بهتر آنتی اکسیدان

برای تاثیر بهتر آنتی اکسیدان ها باید از استرس دوری کنید و به صورت روزانه ورزش کنید و از روغن های جامد و فشرده و همچنین داغ کردن روغن و قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید به صورت طولانی مدت جلوگیری کنید و آفت کش ها و حشره کش ها را تا حد امکان کمتر استفاده کنید و از مصرف آنتی بیوتیک ها و هورمون ها جلوگیری کنید مصرف غذاهای ارگانیک که در آن ها از سم کش ها و کودهای شیمیایی استفاده نشده است توصیه می گردد.

حتماً باید آب خوراکی خود را از جای مطمئن تهیه کنید که هیچگونه مواد شیمیایی و آلاینده های زیست محیطی در آن ها نباشد و اگر امکان دارد با جوشاندن آب از میکروب ها و وارد شدن آنها به بدن جلوگیری شود.

به طور کلی باید بدانید که شما به صورت روزانه از هر ویتامین یا مواد معدنی مثل کلسیم چقدر نیاز دارید و دقیقاً به همان اندازه در رژیم خود بگنجانید مثلاً در دوره‌ای که کرونا باعث خانه نشینی و قرنطینه مردم شده است مسلماً شما به نور خورشید و ویتامین d بیشتری نیاز دارید اگر از خانه بیرون نمی روید باید آن را به صورت مکمل های غذایی یا از غذاهای مثل ماهی دریافت کنید.

 

یک دیدگاه

  • ابراهیم یزدی پاسخ

    2020/05/18 بعدازظهر 18:39

    اینا همش خالی بندیه غربه
    اصلا همچین چیزی وجود خارجی نداره
    با طب اسلامی تمام امراض از جمله کرونا شفا پیدا میکنه
    استثمار غربی می خواد که مارو با این چیزا سرگرم کنه و علم رو بر دین مقدم بشماره!

ارسال دیدگاه

ورود به سایت

خوش آمدید! وارد حساب کاربری خود شوید

بخاطر بسپار فراموشی رمز عبور ؟

آیا حساب کاربری ندارید.؟ عضویت

Lost Password

عضویت