10 راهکار موثر برای ترک اعتیاد در منزل

quit-heroin - روش های ترک هرویین

 

اعتیاد به مواد مخدر یک نقص شخصیتی یا نشانه ضعف نیست؛ برای غلبه بر این مشکل نیاز به قوی کردن اراده است. سوء استفاده از داروهای غیر قانونی یا نسخه‌های خاص می‌تواند تغییراتی در مغز ایجاد کند و در نتیجه منجر به نیاز شدید و اجباری در استفاده از مواد اعتیاد آور می‌شود که باعث می‌شود هوشیاری به عنوان یک هدف غیر ممکن به نظر برسد. اما بهبود هرگز از دسترس خارج نمی شود. مهم نیست که وضعیت شما چقدر ناامید کننده به نظر برسد یا چند بار قبلا ترک کردن را امتحان کردید و شکست خورده اید؛ امکان تغییر همیشه وجود دارد. سیگار کشیدن هم یک نوع اعتیاد است و روش ترک آن کمی مشابه ترک سایر مواد مخدر است!

روش های ترک اعتیاد در خانه (10 مورد)

برای بسیاری از افراد که با اعتیاد دست و پنجه نرم می کنند اولین گام برای بهبودی تشخیص این است که مشکل دارند و تصمیم به ایجاد تغییر در روند زندگی را لازم می دانند. طبیعی است که آماده بودن برای بهبودی یا اینکه چه مواردی برای ترک لازم دارند با احساس عدم اطمینان همراه باشد.

الف)
ابتدا اثرات مضر اعتیاد خود را یادداشت کنید. مشاهده ی لیستی که تهیه می کنید به شما کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید در اسرع وقت اعتیاد خود را متوقف کنید. مثلا اعتیاد باعث شده دوبرابر معمول در روز بخوابید و ….
سپس تمام تاثیرات منفی اعتیاد درزندگی خودتان را یادداشت کنید. مثلا طرد شدن توسط جامعه و خانواده
از خودتان بپرسید چه چیزی مانع از اعتیاد شما می شود؟ ورزش ؟ کمپ؟ عشق به فرزند؟
به این فکر کنید که اعتیاد شما چطور بر سلامتی جسمی شما تاثیر گذاشته است؟ امراض ناشی از اعتیاد!
مواردی را که اعتیاد در آن به لحاظ روحی به شما آسیب رسانده لیست کنید. عدم اعتماد بنفس و ….
از خودتان بپرسید آیا از اعتیاد خود خجالت می کشید؟ 
از خودتان بپرسید اعتیاد شما چه تاثیری در روابط شما با افراد دیگر داشته است؟
آیا اعتیاد از گذراندن وقت با دوستان و افرادی که دوستشان دارید جلوگیری می کند؟
اعتیاد عوارض مالی زیادی را به دنبال دارد، مقدار پولی که باید برای اعتیاد خود در روز، هفته و ماه صرف کنید را ذکر کنید.
مشخص کنید که آیا اعتیاد شما روی شغل شما نیز تاثیر دارد یا خیر.
ناراحتی هایی که روزانه در اثر اعتیاد شما ایجاد می شود بنویسید.
به عنوان مثال: اگر سیگاری هستید ممکن است، هر زمان که نیاز به سیگار داشته باشید مجبور به ترک دفترکار خود شوید. اعتیاد منجر به شرم خجالت افسردگی اضطراب و سایر مشکلات روحی و عاطفی می شود.

ترک اعتیاد و الکل
ترک الکل | بهترین روش ترک اعتیاد به الکل

ب)
لیستی از تغییرات مثبت مورد نظر در زندگی خود تهیه کنید. حالا که همه تاثیرات منفی اعتیاد خود را به تفصیل شرح دادید به این فکر کنید که پس از شروع ترک کردن زندگی شما چقدر بهبود خواهد یافت. تصویری از زندگی بعد از اعتیاد خود ایجاد کنید، چگونه می خواهید آن را نگاه کنید؟
شاید شما طی سالهای گذشته لذت آزادی را احساس نکرده بودید .
شما وقت بیشتری برای هزینه کردن ، برای افراد، سرگرمی ها و لذت های دیگر خواهید داشت.
شما می توانید دوباره پس انداز کنید و برای سالم ماندن تلاش کنید.
قطعا بهبود های جسمی فوری را احساس خواهید کرد و دوباره احساس غرور و اعتماد به نفس خواهید داشت.

محور درمان جامعه درمان وابستگي به مواد مخدر
محور درمان جامعه درمان وابستگي به مواد مخدر

پ)
تعهد ترک خود را یادداشت کنید داشتن لیستی از دلایل محکم برای ترک اعتیاد در خانه به شما کمک می کند تا در دراز مدت به برنامه خود به پیوندید. دلایل ترک باید برای شما مهم تر از ادامه رفتارهای اعتیادآور باشد. این موانع روحی دشوار است اما اولین قدم لازم برای ترک هرگونه اعتیاد است. هیچ کس نمی تواند شما را مجبور به ترک کند، فقط خودتان باید بخواهید دلایل واقعی خود را برای ترک کردن بنویسید. به طور مثال بنویسید: ترک می کنید زیرا می خواهید انرژی لازم را برای زندگی دوباره و رو به کمال داشته باشید.
تصمیم بگیرید که از اعتیاد انصراف بدهید، زیرا برای پشتیبانی از اعتیاد خود پول ندارید. تصمیم بگیرید که ترک کنید زیرا می‌خواهید همسرتان حضور شریک زندگی اش را بیشتر احساس کند. ترک کنید زیرا تصمیم دارید روزی در آینده با نوه های خود ملاقات کنید.

quit-heroin - روش های ترک هرویین
quit-heroin – روش های ترک هرویین

ت)
برای ترک اعتیاد در خانه تاریخ تعیین کنید و انجام آن را برای فردا نگذارید، مگر این که کاملا مطمئن باشید. این هدف را برای بیشتر از یک ماه تعیین نکنید زیرا ممکن است تا آن زمان عزم خود را از دست بدهید. طی دو هفته آینده به دنبال تاریخ باشید این به شما زمان کافی برای آمادگی ذهنی و جسمی را می دهد. برای انگیزه خودتان تاریخ معناداری را مانند: روز تولد خود، پدر یا همسرتان، روز فارغ التحصیلی و غیره انتخاب کنید.
روز را در تقویم خود علامت گذاری کنید و آن را برای افراد نزدیک به خودتان اعلام کنید تا هنگام فرا رسیدن روز به احتمال زیاد عقب نشینی نکنید. به خود تعهد محکمی بدهید که می خواهید تا آن تاریخ موارد اعتیاد را کنار بگذارید. از هرگونه کمک پزشکی یا جسمی که ممکن است لازم باشد استفاده کنید، اگر به صورت نادرست ترک کنید ممکن است اعتیاد تهدیدی دوباره برای شما باشد. به دنبال پشتیبانی شخصی باتجربه یا دوستی صمیمی باشید .

انواع مواد مخدر خطرناک و اعتیاد آور
انواع مواد مخدر خطرناک و اعتیاد آور

ث)
محرک های خود را بشناسید. معمولا افراد معتاد مجموعه ی خاصی از محرک ها دارند که باعث می‌شود به طور خودکار بخواهند عادت های خود را به صورت افراطی ادامه بدهند. به عنوان مثال: اگرشخصی با اعتیاد به الکل دست و پنجه نرم می کند ممکن است حضور در یک رستوران خاص را بدون احساس نیاز به نوشیدنی مشکل بداند، برخی موقعیت‌ها مانند احزاب و یا اجتماعات دیگر ممکن است برای افراد محرک باشند ؛ در نتیجه شناختن محرک‌های مربوط به خودتان به شما کمک می کند تا درطول زمان ترک کمتر احساس نیاز به ماده ی اعتیاد آور داشته باشید.

ترک سیگار یک ضرورت برای سلامتی است
ترک سیگار یک ضرورت برای سلامتی است

ج)
شما میتوانید به جای ترک بلافاصله عادت اعتیاد آور تان با کاهش استفاده از آن شروع کنید، برای اکثر افراد این کار ترک‌کردن را آسان تر می‌کند. محیط تان را برای خودتان را آماده کنید و از یادآوری خاطرات اعتیاد خود از –خانه ماشین و محل کار و… خود داری کنید. از تمام اشیایی که یادآور اعتیاد هستند فاصله بگیرید این محرک ها را با مواردی که به شما احساس آرامش و مثبت بودن می دهد جایگزین کنید. غذای سالم بخورید با چند جلد کتاب یا دی وی دی خوب خودتان را سرگرم کنید، چیدمان اتاق خود را تغییر دهید، به مرتب کردن خانه و یا کارهایی که قبل از اعتیاد علاقه به انجام آنها داشته اید بپردازید این موارد می تواند شروعی تازه برای شما به حساب بیایند. رفتار اعتیاد آورتان را طبق برنامه ریزی دقیق متوقف کنید قطعا روزهای سختی خواهند بود، بهتر است خود را مشغول نگه دارید و مثبت بمانید شما در حال رسیدن به زندگی عاری از هرگونه اعتیادی هستید.

پک های آماده مواد مخدر حشیش و هرویین
پک های آماده مواد مخدر حشیش و هرویین

چ)
وقت خود را پر کنید اگر به حواس پرتی نیاز دارید ورزش کنید، سرگرمی جدیدی برای خودتان ایجاد کنید، آشپزی کنید، به پیاده‌ روی بروید، با دوستان خود قرار بگذارید،عضو شدن در باشگاه یک تیم ورزشی یا گروه دیگری از گروه‌ها به شما کمک می کند تا دوستان جدید پیدا کنید و فصل جدید زندگی خود را شروع کنید. فصلی که در آن اعتیاد بخشی از زندگی شما نیست در نهایت فعل و انفعالات مثبت اجتماعی می تواند باعث آزاد سازی سلول های عصبی شیمیایی شبکه بدون نیاز به داروشود که باعث ایجاد احساس خوشبختی و رضایت در شما می شود. به هنگام ورزش مواد شیمیایی مانند آنهایی که درزمان مصرف ماده ی اعتیاد اور آزاد می‌شوند مثل انرژی منتشر می شود به همین دلیل است که گاهی اوقات اصطلاح ” ورزش می‌تواند پنجره‌های بیشتری را برای سلامتی و بهبود یافتن به روی شما باز کند” را می‌شنوید. از محرک های خود دور باشید مردم، مکان ها، اشیایی که باعث میشود شما بخواهید به عادت قدیمی خود برگردید تا حد ممکن دوری کنید.
قطعا شما نمی توانید از همه محرک ها دوری کنید یا در مقابل همه آنها بایستید، بنابراین یک برنامه برای مدیریت آنها لازم است. تکنیک های آرامش و تنفس عمیق می تواند در مدیریت محرکها به شما کمک کند، ورزش کنید به موسیقی گوش دهید، با کسی تماس بگیرید، به خود یادآوری کنید که چرا میخواهید ترک کنید و به یاد داشته باشید که هوس ها می آیند و میروند.
اجازه ندهید که محرکها شما را در راه رسیدن به اهدافتان متوقف کنند ممکن است نیاز داشته باشید روزی کاملاً جدید بسازید . نیاز جسمی روحی در ترک اعتیاد واقعی است، به احتمال زیاد شما با خودتان کنار می‌آیید که خوب است دوباره این عادت را شروع کنید؛ هرگز به این صدا گوش ندهید، هیچ گاه از هدفتان دست نکشید ، در پایان بدانید هر رنجی ارزشش را دارد که در برابر شکست مقاومت کنید.

سیگار کشیدن و تر سیگار
سیگار کشیدن و تر سیگار

ح)
مجدداً لیست دلایل خود را بخوانید و بدانید ترک کردن مهم تر از هر چیزی است، لغزش گاه به گاه طبیعی است اما این به آن معنا نیست که باید تمام تلاشتان به هدر برود. قبل از لغزش تعیین کنید که اگر این اتفاق دوباره رخ دهد چه تغییراتی می تواند در زندگی شما ایجاد کند؟ در نتیجه قوی و محکم روی پاهای خود بایستید و دوباره شروع کنید؛ لغزش‌ها قدم های محکم تر شما رو به جلو هستند نباید آنها را به عنوان شکست قلمداد کنید. زمان لازم است تا عادات جدید را به طور کامل یاد بگیرید پس اجازه ندهید که در صورت لغزش احساس گناه و شرم به سراغ شما بیاید. بهترین تلاش خود را ارائه دهید و تنها کاری که می کنید این است که ادامه بدهید در صورت به دست آوردن هدف خود که ترک اعتیاد است برای خود جشن بگیرید چرا که لگد زدن به اعتیاد کار فوق‌العاده سختی است پس به دستاوردهای خود احترام بگذارید.

ترک-اعتیاد-به-مواد-مخدر-_-درمان-اعتیاد-به-مواد-مخدر
ترک-اعتیاد-به-مواد-مخدر-_-درمان-اعتیاد-به-مواد-مخدر

خ)
شما باید با انگیزه شروع کنید، این را درک کنید که خانواده ، آینده، اشتغال و همه اینها در صورت اعتیاد شما به شدت به خطر می‌افتد. از خودتان بپرسید آیا این همان زندگی رویاهایتان است ؟اگر اینگونه نباشد که قطعا نیست استراتژی های زیادی برای بازیابی وجود دارد، پس دفعه بعد که برای خرید مواد مخدر مراجعه می کنید همراه خودتان پول نبرید.
اکثر متخصصان اعتیاد اعتیاد را یک بیماری مغزی می دانند هدف شما در درمان شخصی بسیار مهم است، این موضوع درست است که ترک اعتیاد تاثیرات مخربی بر روی مغز دارد اما این باعث نمی شود که شما برای همیشه از مواد مخدر استفاده کنید.

دختری با هزار و یک آرزو در خرابه ها و معتاد
دختری با هزار و یک آرزو در خرابه ها و معتاد

د)
اعتیاد به مواد مخدر یا الکل، سیگار، قمار یا بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند به شدت در زندگی شما تاثیر گذار باشد و به اطرافیان شما نیز آسیب برساند اما می توان بر اعتیاد غلبه کرد و ضرر هایی را که به شما و دیگران وارد می_ کند را کاهش داد. تنها شما می توانید تصمیم بگیرید که بر اعتیاد غلبه کنید. ترک اعتیاد یک روند تدریجی است ممکن است چندین بار تلاش کنید اما به نتیجه نرسید عقب نشینی ها واکنش های ناخوشایند و گاه تهدیدکننده زندگی با ترک اعتیاد همراه است. اما در مواقع بروز مشکل امید خود را از دست ندهید. در مورد تصمیم خود برای ترک اعتیاد تان با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده مشورت کنید و در مورد خودتان با او صادق باشید او می تواند در مواقع حساس از شما پشتیبانی کند، پشتیبانی همسالان ، دوستان و حمایت خانواده می تواند در ترک اعتیاد شما برایتان کمک ویژه‌ای باشد. اعتیاد می‌تواند بسیار استرس زا باشد اما راه های مقابله با استرس می‌تواند استفاده از مدیتیشن، یوگا، ورزش، با دوستان بودن، برنامه‌ریزی ، سالم خوردن و خوابیدن به تغیر روش زندگی به شما کمک کند.
بخشی از روند ترک اعتیاد لغزش افراد و عود کردن اعتیاد آنهاست، پس هیچ گاه ناامید نشویید و هرچه سریع تر روند ترک اعتیاد را شروع کنید.

در نهایت بدانید که هیچکس در بستر مرگ آرزو نکرده است که وقت بیشتری برای مصرف مواد مخدر داشته باشد پس به خودتان کمک کنید.

بیشتر بخوانید  شهرهای دارای بیشترین تعداد مبتلایان کرونا در استان اصفهان

مرورگر دائمی

نمره مقاله ترک اعتیاد - 9/10

خلاصه

10 راهکار موثر برای ترک اعتیاد در منزل | دلایل محکم برای ترک اعتیاد در خانه | معتاد بیمار است و مجرم نیست باید به معتادین احترام گذاشت و راه را برای ترک آنان هموار کرد

9 شگفت انگيز!

2 دیدگاه

  • eshgham azizam پاسخ

    2020/07/02 بعدازظهر 17:05

    معتادا نمیگیرن !!!!
    معتادا خوبن
    نازن
    آرومن
    جیگرن
    معتادا بهترینن تو زمین
    بهترین قشر جهان معتادان به کسی کاری ندارن یه سیگاری بار می زنن
    از نظر علمی هم بسیار معتادا بهتر از آدمای دیگن و روحشون بسیار پرجلاتر و پرمنش تر هستند

  • دزد معتاد پاسخ

    2020/07/02 بعدازظهر 22:24

    معتادا نمیگیرن بابا بزارید راحت باشیم یه چسه می کشیم می زنیم هوتوتو میریم فضا عشق و حال با کسی هم کاری نداریم . ما معتادا اعتراض داریم . تریاک نیاز داریم . بابا ترک چیه . بزارید تو فاز خودمون باشیم نمیخایم تنها شیم نه نمیخایم تتلو چاقاله!

ارسال دیدگاه

ورود به سایت

خوش آمدید! وارد حساب کاربری خود شوید

بخاطر بسپار فراموشی رمز عبور ؟

آیا حساب کاربری ندارید.؟ عضویت

Lost Password

عضویت