هر چه باید درباره پادکست ها بدانیم!

میکروفون-podcast-پادکست
what is podcast

 

انواع پادکست و تعریف آن

به بیان ساده‌ ,پادکست مجموعه ای از کلمات گفتاری در قسمت های صوتی است که همگی بر روی یک موضوع یا مضمون خاص متمرکز شده اند. این مجموعه می تواند تعدادی داستان باشد یا مجموعه ای از بیانات بهم پیوسته و متمرکز.
پادکست‌ها می توانند 1 دقیقه از یک قطعه خبری، تا یک مصاحبه عمیق 3 ساعته فرکانس، از روزانه تا ماهانه باشند. آنها می توانند با هر فرمی باشند و هر موضوعی را پوشش دهند، از نمایش های انفرادی ساده گرفته تا نمایشنامه های صوتی چند نفره اما بسیاری از آنها هرگز آن را به رادیو نمی رسند. پادکست آموزشی , پادکست مذهبی, پادکست روانشناسی و پادکست هنری از انواع پادکست های رایگان هستند. پادکست ها با فیدبک بسیار خوبی از طرف مخاطب خصوصا در کشورمان ایران مواجه شده اند و بنظر می رسد رسانه اجتماعی نسل جدید باشند و بزودی حتی نقش مهمی را در بخش دیجیتال مارکتینگ ایفا کنند.

آمار و ارقام مربوط به پادکست ها در آمریکا

 

ویژگی های مشترک پادکست ها:

* رایگان
* بر اساس تقاضا
* موقعیت مناسب
* جایگاه مشخص

آیا پادکست ها صوتی یا تصویری نیز هستند؟

امروزه بیشتر پادکست ها فقط صدا هستند، حتی اگر پادکست های ویدیویی نیز وجود داشته باشند. پادکستینگ واقعاً به دلیل نیاز به محتوای پیش زمینه، افزایش یافته است. این به معنای محصولی است جذاب که می تواند شما را سرگرم کند، آموزش دهد یا در پس زمینه سایر فعالیت های خسته کننده شما را سرحال کند.
به عنوان مثال ، یکی از رایج ترین شیوه هایی که افراد به آن گوش می دهند در خودرو هنگام رانندگی است. شما مطمئناً نمی‌توانید در آنجا فیلم تماشا کنید، بنابراین محتوای صوتی عالی است. به همین ترتیب، پادکست ها برای گوش دادن در سالن ورزشی، در حالیکه شما در حال چمن کاری و یا در سفر هستید، عالی هستند. هر لحظه وقت تلف شده می تواند لحظه ای برای صدا باشد. اما چگونه از پادکست استفاده کنیم؟ به سادگی تمام! همانطور که گفتیم شما می توانید با گوشی تلفن همراه خود آنها را دانلود و با هندزفری پخش کنید یا پشت فرمان خودرو آنها را گوش کنید!

پادکست ها معمولاً شبیه چه چیزی هستند؟

وقتی به پادکست گوش می دهید، متوجه می شوید که بسیاری از آنها کاملاً آشنا هستند. انواع مختلفی از مطالب را در طول سال ها از رادیو گرفته تا یک برنامه گفتگوی تلویزیونی شنیده اید. از طرف دیگر، پادکست هایی نیز می شنوید که کاملاً جدید و کاملاً متفاوت با هنجارها هستند. مثلا پادکست چنل بی از علی بندری یک پادکست بسیار حرفه ای و نوآورانه است که هر قسمت آن به یک داستان جنایی یا جنجالی واقعی خارجی از منابع انگلیسی زبان می پردازد! یا پادکست بی پلاس نیز از همان تهیه کننده و گوینده و درباره خلاصه و چکیده کتاب های جذاب و مهم جهان است (پادکست خلاصه کتاب). انواع کانال های پادکست همانند قارچ در جهان و ایران رشد کرده اند و هر کدام به یک موضوع جذاب می پردازند. پادکست بی پلاس و چنل بی ناملیک را فراموش نکنید!

پادکست ها چگونه کار می کنند؟

بیشتر پادکست ها در مورد یک موضوع خاص مضمون می شوند. میزبان (میزبان ها) در هر قسمت درباره آن موضوع صحبت خواهند کرد. بعضی اوقات، موضوعات واقعا خاص است، مانند مسابقه سه گانه یا آموزش و بعضی اوقات عمومی تر هستند.

بسیاری از پادکست ها واقعاً ساده هستند، فقط معدودی از دوستان در مورد مسائلی که همه آنها واقعاً پرشور هستند، صحبت می کنند، مانند: فیلم ، بافندگی یا اداره کردن یک تجارت. اما برخی از آنها واقعاً فوق العاده حرفه ای هستند، از جمله موسیقی تم، جلوه های صوتی ، ویرایش حرفه ای, خبرنامه اختصاصی در وب سایت و موارد دیگر.
پادکست های حرفه ای تر عالی هستند اما برای تولید؛ وقت و هزینه بیشتری را صرف می‌کنند.
بزرگترین عامل در بیشتر پادکستها, هاست یا میزبان است و شما بیشتر از رویکردی که در نظر دارید به سمت موضوعات و میزبان هایی که دوست دارید جذاب می شوید.

پادکست در مقابل پادکست اپیزود؟

پادکست مجموعه ای از قسمت ها است و به طور کلی به برنامه اشاره دارد. اما، یک پادکست اپیزود فقط یک ضبط از کل پادکست است. انتشار پادکست می تواند هفته ای یا دوهفته یکبار یا کل فصل آن بصورت یکجا باشد.
این دقیقاً مثل یک نمایش تلویزیونی است که از یک سری از قسمت ها ساخته شده است. اگرچه نحوه توصیف افراد از پادکست متفاوت است، اما همه‌ آنها ویژگی های مشترکی دارند:

تعریف فرهنگ لغتی پادکست به شرح زیر است:

یک فایل صوتی دیجیتالی که برای بارگیری در رایانه یا دستگاه تلفن همراه در اینترنت ساخته شده است، به طور معمول به صورت یک سری فایل در دسترس است که اقساط جدید آن به طور خودکار توسط مشترکین قابل دریافت است.
پادکستینگ بیشتر به عنوان یک روش مستقل برای افراد شروع شد تا پیام خود را از آنجا بیرون بیاورند و جامعه ای از افراد با منافع مشابه ایجاد کنند.

 

تقسیم بندی پادکست ها :

این موضوع هنوز هم وجود دارد، اما امروز پادکست هایی از:
اشخاص حقیقی (BPlus – ChannelB)
شرکت ها (بزرگ و کوچک)
شبکه های رادیویی (مانند NPR)
شبکه های تلویزیونی (CNN ، Fox ، ESPN و غیره)
شبکه های جدید فقط پادکست (Gimlet یک مثال عالی است)
کمدین ها
داستان نویسان (لور به ذهن می آید)
کلیساها (کلیسای رد صخره شگفت انگیز است)
و خیلی چیزهای دیگر … مثل پادکست فارسی شاد!
طول ، قالب ، سبک ، سطح تولید یا موارد دیگر از پیش تعیین شده وجود ندارد.
پادکست ها را می توان به عنوان “یک فصل” مانند یک برنامه تلویزیونی تقسیم کرد،یا اپیزودیک انجام داد.
انتشار هفتگی برای قسمت های جدید متداول است، اما پادکست های روزانه و پادکست های ماهانه نیز وجود دارند.
به عبارت ساده ، یک پادکست یک سری قسمت است که این قسمت ها فایل‌های صوتی هستند که احتمالاً در یک شرکت میزبان پادکست که امروزه خیلی زیاد و مرسوم شده اند ذخیره می شوند.
نکته عالی در مورد پادکست ها این است که می توانید در آنها مشترک شوید و این باعث می شود که با بیرون آمدن قسمت های جدید، اطلاع رسانی (از طریق برنامه پادکست مورد علاقه خود) آسان شود.
نکته جالب دیگر در مورد پادکست این است که تولید و اجرای پادکست ها نسبتاً آسان و ارزان شده است و محبوبیت پادکست ها روز به روز در حال افزایش است. همچنین پادکست ها خیلی زود می توانند اسپانسر بگیرند و خود عامل درآمد باشند!
لازم نیست برای ضبط و پخش به ایستگاه های رادیویی اعتماد کنید و وابسته آنها باشید. می توانید در مورد هر چیزی که مورد علاقه شما باشد صحبت کنید.

علت نامگذاری پادکست در ابتدا

پادکست با کیفیت به معنی تجهیزات با کیفیت خواهد بود. مطمئناً می توانید با حداقل تنظیمات صدا را کمی ویرایش کنید. شما می توانید پادکست را با چیزی بیش از تلفن هوشمند خود ضبط کنید. به اندازه کافی تمرکز کنید تا یک پادکست با کیفیت ایجاد کنید. کانال پادکست رادیو جوان یکی از قدیمی ترین ها در این زمینه با انتشار محتوای موسیقیایی است.

پادکست یک نمایش صوتی است که معمولاً در یک سری اپیزود پخش می شود، که می تواند از اینترنت بارگیری شود و یا از طریق رایانه یا یک دستگاه پخش MP3 گوش داده شود. این اصطلاح که در سال 2004 ابداع شده ،”Portmanteau term for iPod and broadcast ” است. یعنی خلاصه شده دو عبارت آیپاد و برادکست که می شود پادکست!

چه کسی پادکست ها را می سازد؟

هرکسی که دارای رایانه و اتصال اینترنتی باشد، می تواند پادکست ها را آزادانه توزیع کند و آن را به یک رسانه دموکراتیک و پر جنب و جوش تبدیل کند. در اوایل پادکست، این مسئله عمدتاً یک نگرانی آماتور بود، اما در چند سال اخیر ده ها پخش کننده، مجله و سازمان های خبری عمده عملیات پادکست در مقیاس بزرگ را انجام داده اند.پس همین الان شما هم می توانید پادکست بسازید و انتشار دهید!

نحوه شروع پادکست: یک آموزش کامل گام به گام

اگر به دنبال راهنمایی هستید که چگونه می توانید پادکست را شروع کنید ، کاملاً در جای مناسبی قرار دارید …
شروع پادکست کار دشواری نیست ، اما تعدادی مرحله وجود دارد که برای راه اندازی آن باید طی کنید.
در این آموزش پادکست ، شما را در هر مرحله از روند طی خواهیم کرد:

انتخاب موضوع و نام | نمونه متن پادکست
قالب نمایش و قسمت
پوشش هنری را بپوشانید
معرفی موسیقی و برون مرزی
انتخاب تجهیزات
ضبط و ویرایش صوتی
ارسال به پادکست های اپل (iTunes)

چه چیزی پادکست ها را متفاوت می کند؟

پادکست ها راهی عالی برای ایجاد ارتباطی اصیل با مخاطبان شما هستند.
به جای ارتباطی که از طریق رسانه های اجتماعی ایجاد می کنید، پادکست ها به شما امکان می دهند مخاطبان خود را با محتوای طولانی و بی نظیر درگیر کنید. پادکست ها راحت تر از پست های وبلاگ هستند. افراد می‌توانند هنگام رانندگی، کار کردن یا انجام کارهای مختلف در خانه به پادکست‌ها گوش دهند.
فضای کشف نشده زیادی در صنعت پادکست وجود دارد. حداقل 600 میلیون وبلاگ و 23 میلیون کانال یوتیوب وجود دارد، اما فقط 800،000 پادکست در پادکست های اپل وجود دارد.
این بدان معناست که به ازای هر پادکست ، 750 وبلاگ و 29 کانال YouTube وجود دارد.
پادکست ها به اندازه تعداد افرادی که آنها را ایجاد می کنند متنوع هستند.
پادکست های عالی در مورد تاریخ ، فرهنگ عمومی ، علوم اعصاب و روانشناسی و حتی یک شهر داستانی خیالی وجود دارد که در آن بیگانگان با کودکی دوست هستند! تنها محدودیتی که می توانید با پادکست انجام دهید تخیل خودتان است.
هر پادکست می تواند از ویرایش بهره مند شود، بنابراین از قطع بخش های کاملاً دلپذیر، سؤالات خسته کننده و بخش هایی از قسمت که به شنونده ارزش زیادی نمی دهند لذت ببرید.

برنامه انتشار پادکست

پادکست می تواند یک کار تمام وقت یا کاری باشد که شما در کنار کار اصلی خود انجام می دهید. اگر دومی باشد، می توانید آرامش بیشتری داشته باشید.
اگر پهنای باند دارید ، توصیه می کنیم هفته ای یک بار پادکست را منتشر کنید تا:
با شنوندگان خود ارتباط برقرار کنید. اگر هر روز منتشر کنید ، سرانجام ، شنوندگان شما شروع به برنامه ریزی پادکست شما در روز خود می کنند. یک برنامه هفتگی به شما امکان می دهد این ارتباط عمیق تر را با شنوندگان خود ایجاد کنید.

 

اصول تولید پادکست :

ساده بمان
کوچک شروع کنید
نمایش مقدار

تولید پادکست همیشه با این سه سؤال اساسی آغاز می شود:

مخاطب شما کیست؟
نمایش شما چه فرمی خواهد گرفت؟
اپیزودهای شما چه مدت خواهند بود؟

پاسخ‌های شما به اینها به ایجاد نقشه راه کمک می کند تا بقیه تولیدات شما را راهنمایی کند. مهم است که هدف نهایی را در طول کل مراحل در نظر داشته باشید.

مخاطبان و خدمات خود را تعیین کنید

 اگر سعی می کنید پادکستی تهیه کنید که همه را خوشحال کند، در نهایت کسی را راضی نمی کنید. بنابراین با‌دقت فکر کنید مخاطب خاص مورد نظر شما کیست و منحصراً با آن‌ها صحبت کنید. تا زمانی که محتوای شما با آن افراد طنین انداز شود، اگر یک پادکست تجاری تولید می کنید، باید در مورد موضوعی صحبت کنید که مشتریان شما واقعاً می خواهند درباره آن صحبت کنند، نه درباره شرکت شما. درباره یک کالا یا خدمت و تمایز آن با بازار مثل ارزانی یا کیفیت بهتر.

انتخاب یک قالب

همانطور که احتمالاً می دانید ، پادکست ها در سبک ها و قالب های مختلفی وجود دارند. قبل از شروع برنامه ریزی و ساخت اپیزودهای خود ، باید در مورد قالب تصمیم بگیرید. وقتی فرمی را انتخاب کردید که منطقی باشد مداوم از آن استفاده کنید. اگر این کار را نکنید، شنوندگان سردرگم می شوند. مثلا همانند چنل بی خیلی جذاب داستان را روایت کنید یا در یک مصاحبه دونفره از فردی سوالاتی بپرسید.

در اینجا چند مورد از رایج ترین قالب ها آورده شده است:
مصاحبه ها
اندیشه های انفرادی / شخصی
میزبان مشترک
داستان گویی
ترکیبی از موارد فوق

تجهیزات ضروری پادکست

خوشبختانه شما به تجهیزات و دانش‌های فنی فانتزی زیادی نیاز ندارید تا پادکست خود را فعال کنید. معمولا یک سرمایه اولیه برای خرید میکروفون و غیره ، اما وقتی سرمایه گذاری اولیه را انجام داده باشید نیاز دیگری نخواهید داشت. و اگر به درستی از آن مراقبت کنید، تجهیزات با کیفیت برای همیشه دوام خواهند یافت.
برای شروع، تمام آنچه شما واقعاً به آن نیاز دارید یک لپ تاپ یا رایانه، میکروفون ، هدفون و نرم افزار برای ضبط نمایش شما است.

نکته: در صورت امکان ، یک فیلتر پاپ برای میکروفون خود تهیه کنید. این کمک می کند تا صداهای سخت و دلپذیر “و” که هنگام میکروفون صحبت می شوند ، از بین بروند.
پس از جمع کردن تمام تجهیزات خود ، باید آن را در فضای مناسب تنظیم کنید. بهترین تجهیزات ضبط در جهان هنوز صداهای محیطی را از یک دفتر شلوغ با طرح آزاد یا یک کافه پر سروصدا انتخاب می کنند. نیازی نیست تمام اتاق ها را ضد صدا کنید. اما حتما فضای آرام و ساکت را انتخاب کنید که بعید به نظر می رسد سر و صداهای پس زمینه مزاحم را انتخاب کنید.
در صورت امکان رایانه ها ، فن ها یا چیزهای دیگر را که باعث ایجاد سر و صدای زیادی می شوند در اتاق دیگرمنتقل کنید.
هنگام ضبط، غذا نخورید و آدامس نجوید. نوشیدن نوشیدنی خوب است، اما میکروفن را هنگام گرفتن جرعه از دهان خود دور کنید. از چیزهایی مانند سرفه و عطسه نمی توان جلوگیری کرد ، اما خوشبختانه اکثر آنها را می توان در فرآیند ویرایش حذف کرد.
نکته نهایی که در هنگام ضبط باید به آن توجه داشته باشید استفاده شما از “کلمات کلاچ” یا “زبان پر کننده” است. چیزهایی مانند “ام” و “آه” یا کلمات دیگر که به طور عادت می گویید. این موارد منحرف شده و از پیام شما فاصله می گیرند. تلاش برای جلوگیری از آنها در ابتدا دشوار است ، اما شما به سرعت با تمرین بهتر می شوید.

چه محتوایی روی مخ شنونده است؟

سکوت گسترده و طولانی
سرفه و عطسه
سخن بیهوده که چیزی به نمایش اضافه نمی کند
بخش های ناخوشایند و زاید از مصاحبه ها
“ام” و “آه” بصورت طولانی و پیوسته (نه همه آنها ، بدترین گناه یک گوینده!)
اکتشافات و حرف های واضح و تکراری (فقط اگر می خواهید نمایش خود را تمیز نگه دارید!)
و ممکن است بخواهید اضافه کنید:
پادکست های از پیش ضبط شده و موارد بیرونی بی محتوا
موسیقی مقدماتی و پس زمینه اشتباه و زمخت / زنگ های مختلف آزاردهنده

برای همه چیزهایی که باید درباره ضبط و ویرایش پادکست خود با Audacity بدانید ، راهنمای تصویری گام به گام ما را در مورد چگونگی شروع یک پادکست بررسی کنید. با این نرم افزار می توانید براحتی صدا را ویرایش کنید و کیفیت آنرا دستکاری کنید یا به آن افکت اضافه کنید.

اگر موسیقی را اضافه می کنید نکته مهمی وجود دارد که باید بخاطر بسپارید:

از صوتی که مجوز کپی رایت آن را ندارید استفاده نکنید. با استفاده از مطالب دارای حق چاپ ، می توانید مشکلات قانونی را از خط خارج کنید ، بنابراین ارزش ریسک کردن ندارد. اگر نمی خواهید هزینه مجوز بپردازید ، موسیقی podsafe را داریم که می توانید بصورت رایگان آن را بارگیری و استفاده کنید. حتی برای شما که در ایران زندگی می کنید و این چیزها معنی ندارد اگر بخواهید پادکست خود را در جایی و یا بصورت ویدئو در یوتیوب و اینستگرام آپلود کنید آنها از شما ایراد می گیرند و به شما اجازه آپلود صوت یا ویدئو بخاطر استفاده از موسیقی مجوز دار را نمی دهند.

انتشار و توزیع

پس از پایان ویرایش، پادکست شما آماده انتشار به جهانیان است! برای آپلود پادکست خود ، باید به یک سایت میزبان بپیوندید. هنگامی که در یک سایت میزبان بارگذاری می کنید ، فید RSS ایجاد می شود که در واقع تمام قسمت های شما و سایر اطلاعات مرتبط با پادکست شما هستند.

بعد از اینکه میزبان پادکست خود را پیدا کردید ، باید آن را در تمام دایرکتوری های اصلی توزیع کنید تا به حداکثر برسد. این مکان هایی مانند Apple Podcasts ، Spotify ، Google Podcasts ، Stitcher ، Pocketcasts و غیره است.
در آخر ، مطمئن شوید که پادکست خود را به وبلاگ یا وب سایت خود اضافه کرده و آن را تبلیغ می کنید. رسانه های اجتماعی برای بازاریابی پادکست ها بسیار عالی است زیرا می توانید مهمان ها یا مارک های تجاری را برچسب بزنید. و می توانید برای گسترده تر کردن مخاطبان خود از هشتگ استفاده کنید. اما روش های تبلیغی دیگری نیز وجود دارد. 
در نهایت با تمرکز بر روی انجام صحیح پادکست خود بهترین فرصت ممکن برای موفقیت را خواهید داشت.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید :

مرورگر دائمی

امتیاز مقاله پادکست - 10/10

خلاصه

پادکست چیست ؟ تعریف اولیه پادکست و خصوصیات آنها | از مراحل ساخت پادکست تا انتشار و توزیع آن در کانال های مختلف ! اینکه چه محتوایی روی مخ شنونده است یا در آن چه باید بگوییم؟

10 شگفت انگيز!

یک دیدگاه

  • سینوس پاسخ

    2020/06/01 بعدازظهر 02:47

    پادکست فقط چنل بی و رادیو گیگ و دیو و پادکست های خارجی هم که خیلی زیادن ایول دارن

     

ارسال دیدگاه

5 × یک =

ورود به سایت

خوش آمدید! وارد حساب کاربری خود شوید

بخاطر بسپار فراموشی رمز عبور ؟

آیا حساب کاربری ندارید.؟ عضویت

Lost Password

عضویت